Óbudai Vackor Óvoda

Bemutatkozunk

Bemutatkozik a Vackor Óvoda


2010. augusztus 1-i hatállyal az Óbudai Vackor Óvoda a Mókus tagóvodával bővült. Az óvoda két épületben működik  (székhely) – Óbudai Vackor Óvoda 1036 Budapest, Árpád fejedelem útja 60. Férőhely: 150 fő, Mókus Óvoda (tagóvoda) – 1036 Budapest, Mókus utca 1. Férőhely: 230 fő.

A Vackor Óvoda a III. kerületben, az Amfiteátrum és a Duna közelében helyezkedik el, emeletes házak között, fákkal körülvett kis “szigetként”. Az óvodában 6 csoport működik.

Helyi nevelési programunk a JMK (játék, mozgás, kommunikáció). Célunk, hogy a gyermekek érzelmi biztonságban, szeretetteljes, kiegyensúlyozott, légkörben, esztétikus környezetben éljenek, játszanak, és szerezzék meg azokat a készségeket, képességeket, melyek az iskolai élet megkezdéséhez elengedhetetlenül szükségesek. Kiemelten építünk a szülőkkel való együttműködésre, mert csak közösen lehet a gyermekek érzelmi biztonságát megteremteni, és fejlődésüket hatékonyan segíteni.

 

PEDAGÓGIAI MUNKA

Óvodásaink nevelése, fejlődése igen sokszínű tevékenység rendszeren, és a JMK program speciális gyakorlatán keresztül valósul meg.

Játék: A gyermek legfőbb igénye, tevékenysége, melyben minden képességet, készséget megszerezhet. Képességfejlesztő-, társasjátékok, szabályjátékok, szerepjátékok eszközei, konstrukciós-, valamint a mozgásfejlesztő-, és a pedagógusok által szervezett szabályjátékok segítik az önfeledt játszás élményét.

Mozgás: a gyermekek lételeme! Tornatermünk jól felszerelt, frissen felújított. Minden nap minden csoport használja!  A körforgókkal, mászókákkal, süllyesztett trambulinokkal, fészek, és hagyományos laphintákkal, csúszdákkal felszerelt, babaházakkal, favonattal, homokozókkalfelszerelt ősfás,  modern, és esztétikus a kertünk. A mindennapi frissítő torna, a mozgásfoglalkozás, ezen belül a mezítlábas torna, az udvari játékok, az “átjárhatóság” (ld. később) keretei, biztosítják a sokféle mozgáslehetőséget. Mindezt kiegészítheti a délutáni órákban a szülők igénye alapján szervezhető, vízhez szoktatás, úszás, Alapozó terápia, TSMT torna, foci (vagyis labdajátékok, labdakezelés), sakk,   Kerekerdő tánc-, és dráma foglalkozás, és a Csengő-bongó foglalkozás.

Kommunikáció: az eredményes, sikeres élethez már kisgyermekkorban el kell sajátítani a jó és hatékony kommunikáció alapjait! A gyermekek spontán kommunikációján túl, tervezett, játékos formában, játék közben is lehetőséget és feltételeket biztosítunk a kommunikáció elemeinek gyakorlására. Mindennap minden csoportban játszunk a gyerekek életkorának megfelelő kommunikációs játékokat, mellyel elérjük, hogy szókincsük gazdag, árnyaltan kifejező lesz, mire iskolába lépnek. Ismerik az érzelmeket, (saját és mások érzelmeit képesek felismerni). Bátran, kulturáltan fejezik ki magukat. Értik és alkalmazzák a nonverbális jeleket.

E három fő JMK sajátosságot kiegészíti a környezettel való aktív ismerkedés: a természeti és társadalmi környezet tevékeny megismerése, ahol a gyermek közvetlen és tágabb környezetével ismerkedünk, a környezet mennyiségi és formai viszonyai, a matematikai tartalmú tapasztalatszerzés , a környezetvédelem alapjai, és a környezetalakítás, valamint a komplex esztétika elemei, az ének-zene, énekes játékok, gyermektánc, rajzolás, festés, mintázás, kézimunka (a vizuális nevelés)és a mese, vers (az irodalmi nevelés)

A JMK óvodai program sajátos jellemzője a játszószobák működtetése, az úgynevezett átjárhatóság rendszere, mely hetente két vagy három napon a nap egy meghatározott szakaszában (10.20-11.00) a játszószobákba való átjárást jelenti, csoportonként 3-4 gyermek, összesen 12 fő. Közben a csoportszobában maradt gyermekekkel (alacsonyabb létszám) az óvónő egyénileg differenciáltan foglalkozhat, szervezhet játékokat, vagy egyszerűen megfigyelheti csoportját.

A játszószobák célja: a gyermekek sokirányú személyiségfejlesztése speciális helyszínek megteremtésével, a tevékenységi körök bővítésével, a lehetőségek tágításával, valamint kreativitásuk, fantáziájuk motiválása és aktivizálása.

A tornatermünkben a gyermekeknek lehetőségük van az összes tornaszert, ügyességi eszközt próbálgatni szabadon, éppen úgy, mint egy játszótéren. A zeneszobában komplex zenei, irodalmi, kommunikációs játékokban vehetnek részt. Itt bábozhatnak, dramatikus játékokat szervezhetnek, a millió hangszert próbálgathatják, a fejdíszekkel ruhákba való beöltözéssel átváltozhatnak. A kézműves szobában olyan tevékenységeket folytatnak, melyeket a csoportszobai körülmények között nem lehet biztosítani: csempefalra, üvegre, textilre, kövekre festés, bábkészítés, gyertyaöntés, gipszöntés, homokozó-asztali homokozás, vizes játékok-úsztatás, hajókázás, zsilipezés, gyöngyözés, bábkészítés, játékok a fénytáblával, intelligens homokkal…

Óvodánkban megünnepeljük a jeles napokat, ünnepeket. Vannak a szülők számára nyitott alkalmak is, amikor betekinthetnek az életünkbe, a mindennapjainkba. Ősszel az első jeles nap az Állatok Világnapja, melyen hagyományosan játékos vetélkedőket szervezünk a gyerekeknek. Szervezünk egy őszi udvarrendező napot, ahol a családokkal együtt rakjuk rendbe az udvarunkat, gyűjtjük össze a rengeteg lombot gyönyörű fáink alól.  Jön hozzánk a Mikulás bácsi, (akinek a gyermekei sok-sok évvel ezelőtt a Vackorba jártak) készülünk a karácsonyra. Az adventi időszak kiemelt az életünkben, hetente közösen gyertyát gyújtunk az udvaron, énekelünk, illatos puncsot iszunk, mézeskalácsot sütünk és eszünk a gyerekekkel. A szülőkkel is kézműveskedünk ilyenkor, majd ami igazán felemelő, kint az udvaron a majd’ 130 családunk együtt gyűjtja meg a negyedik, utolsó gyertyát. Közösen énekelünk, minden gyereknél kis mécses van. Megható és felemelő ez a nap!

 A farsangot is megrendezzük minden évben gyerekeink nagy örömére, amikor a vidámságé a főszerep. Tavasszal köszöntjük nemzeti ünnepünket, (a nagyok a Kiscelli Múzeumba látogatnak ilyenkor, kinyomtatják a Nemzeti dalt). A Víz Világnapján környezetvédelmi tevékenységeket szerveznek az óvó nénik. A húsvéti nyuszi is meglátogat minket. A Föld napján virágokat ültetünk, vetélkedőket játszunk. Nem csak ezen a napon, egész évben figyelünk a takarékosságra, a megújuló energiára, a szelektív szemétgyűjtésről nemcsak beszélünk, hanem minden csoportunkban meg is valósítjuk azt. A Madarak és fák napjáról is megemlékezünk, gazdagítjuk gyerekeink ismereteit a témában. Az anyák napját minden csoport megszervezi, május első napjaiban köszöntjük az édesanyákat.  Szülők hívták életre a Vackor Majálist, mely szintén egy nagysikerű, családos rendezvényünk. Hagyományos gyereknapunk több, mint 25 éve a Vackor nap, melyet mindig június első szombati napján tartunk. Maci kiállítással (sok száz macival!) játékokkal, arcfestéssel, kézműves tevékenységekkel várjuk ekkor nem csak az éppen óvodánkba járó gyerekeket, hanem az első-másodikosokat is visszahívjuk. Remek találkozni velük, hallgatni iskolai sikereiket, eredményeiket! Lassan végére érünk az évnek, évzáróval, közös játékkal, kirándulásokkal az iskolába menő nagycsoportos gyerekek elbúcsúztatásával. Megünnepeljük a születésnapokat.

A gyerekcsoportokról  évente minimum háromszor tájékoztatjuk a szülőket szülői értekezlet keretében. Az első ilyen beszélgetés a teadélután, ahol az újonnan hozzánk beiratkozott gyerekek szüleivel találkozunk egy közös beszélgetésre. Fogadóórákat, ahol csak az egyes gyerekekről beszélgetünk, a szülők és a pedagógusok is kezdeményezhetnek az év során bármikor. 

Karácsonyi és anyáknapi fotózást szervezünk a gyerekeknek és a családoknak. Ilyenkor igényes, szolid műtermi jellegű fényképek készülnek igény szerint akár az egész családról. 

Óvodánkban folyó munkát segítik remek szakembereink, pszichológusunk, gyógypedagógusunk, illetve a Szakszolgálattól kijáró logopédus kolléga.

Hat csoportunk van, Csigabiga, Maci, Méhecske, Katica, Nyuszi és Süni csoport. Csoportszobáink tágasak, világosak, esztétikusan, célszerűen berendezettek. Felszereltségük jó, játékaink változatosak. Óvodánkat a Vackor Óvodásokat Támogató Alapítvány segíti. 

Minderről a nyílt napon adunk kézzelfoghatóbb, bővebb tájékoztatást!



OSZD MEG HA TETSZETT!